Färre omkom i trafiken förra året
Förra året dog 210 personer på vägarna. Det är den lägsta siffran sedan coronapandemin, enligt Transportstyrelsen. Däremot omkom fler fotgängare än tidigare.
Under 2024 minskade antalet döda i trafiken med nästan 20 personer jämfört med året innan. Nedgången märks tydligast för skyddade trafikanter, alltså de som färdas i bil, lastbil eller buss. Däremot ökade antalet omkomna oskyddade trafikanter såsom cyklister, motorcyklister och fotgängare.
”Utvecklingen går åt rätt håll”
– För första gången på flera år så ser antalet omkomna i vägtrafiken ut att minska, utvecklingen går åt rätt håll. En förklaring till att antalet dödade bilister minskar kan vara att medelhastigheten på våra vägar blir lägre och att regelefterlevnaden ständigt blir bättre, säger Jonas Bjelfvenstam, Transportstyrelsens generaldirektör, i ett pressmeddelande.
Av de 210 omkomna var 111 skyddade trafikanter (bil, lastbil eller buss) och den vanligaste olyckstypen var singelolyckor följt av mötesolyckor.
Fler fotgängare dog
När det gäller de oskyddade trafikanterna omkom 34 motorcyklister, 26 cyklister, 2 mopedister och 31 fotgängare förra året. Antalet omkomna fotgängare är 6 fler än snittet för de senaste fem åren och det högsta antalet sedan 2018.
– Att det inte märks någon nedgång av antalet oskyddade trafikanter är mer oroväckande och frågan om åtgärder för ökad trafiksäkerhet inne i städerna blir allt mer aktuell, säger Jonas Bjelfvenstam, Transportstyrelsens generaldirektör.
2020 antog regeringen nya etappmål för Sveriges trafiksäkerhetsarbete – Nollvisionen. Det innebär en halvering av antalet omkomna och en 25-procentig minskning av antalet allvarligt skadade till år 2030. För att följa en jämn årlig nedgång till 2030 så skulle max 188 personer ha dött 2024.
Trafikverkets information om arbetet med att öka säkerheten på vägarna.
Transportstyrelsens statistik över antalet döda i trafiken 2024.