
Tydlig skylt bak på A-traktorer ökar säkerheten
Kör du A-traktor? Se då till att den rödorangea triangeln, LGF-skylten, är rätt monterad och synlig för att öka säkerheten. I februari höjdes bötesbeloppet för felaktig montering.
De senaste åren har A-traktorer blivit allt fler. Enligt Riksförbundet M Sverige finns idag över 56 000 registrerade. Den rödorangea triangeln – Långsamtgående fordonsskylten (LGF-skylten) – bak på fordonet är det viktigaste kännetecknet. I februari höjdes därför böterna för felaktigt monterad LGF-skylt, från 500 till 1 500 kronor.
– A-traktorernas popularitet är en av de största förändringarna i trafikmiljön under de senaste åren. Det ställer högre krav på hur de här fordonen sköts, säger Jacob Sidenvall pressekreterare på Riksförbundet M Sverige, i ett pressmeddelande.
Skylten ett viktigt kännetecken
A-traktorer och mopedbilar får köra i max 30 eller 45 kilometer i timmen, vilket kan innebära en stor skillnad gentemot övrig trafik. För att förvarna andra trafikanter om det finns den rödorangea triangeln bak på fordonet. Ett mycket viktigt kännetecken då många A-traktorer är ombyggda bilar som man är van att se i biltrafiken.
– En väl synlig och ren LGF-skylt är avgörande för att medtrafikanter med högre hastighet skall få en förvarning om att det inte är en bil, utan en a-traktor man kommer i kapp säger Jacob Sidenvall.
Olagligt och farligt att ändra skylt
A-traktorer väcker bilintresse, men att ändra LGF-skylten är olagligt och ökar olycksrisken. För att betona allvaret har bötesbeloppet höjts.
– A-traktorn är en unik möjlighet för svenska ungdomar och följer man reglerna borde det inte vara något problem att ge dem denna frihet, säger Jacob Sidenvall.
Mer information:
Riksförbundet M – Bättre skyltning ökar säkerheten kring A-traktorer