Direkt till innehåll

Dagens äldsta spårvagnar fortsätter rulla i trafik

Spårvagnarna av typen M29, som byggdes 1969–1972, är den äldsta spårvagnsmodellen som kör i Göteborgstrafiken idag. Planen är att dessa ska fortsätta rulla fram till år 2026 då de ersätts av den kommande M34.

Spårvagnarna av typen M29, som byggdes 1969–1972, är den äldsta spårvagnsmodellen som kör i Göteborgstrafiken idag. Planen är att dessa ska fortsätta rulla fram till år 2026 då de ersätts av den kommande M34.

Göteborgs äldsta spårvagnsmodell som fortfarande kör i trafik, M29, ska rulla till år 2026. Men för att vagnarna, som har drygt 50 år på nacken, ska hålla hela vägen får de nu lite extra underhåll.

Förra hösten skrotades samtliga spårvagnar av modellen M28, efter att problem med rost upptäckts vid besiktning. Numera är systervagnarna M29, som byggdes 1969–1972, den äldsta spårvagnsmodellen som kör i Göteborgstrafiken. Planen är att dessa ska fortsätta rulla fram till år 2026 då de ersätts av den kommande modellen M34.

20 vagnar får rostlagning

Inför detta har Fordonsförvaltningen på Göteborgs Spårvägar gått igenom vagnarnas status innan majoriteten av dem skickas för underhåll till Tågskadecenter i Västerås.

– Vi har tittat på vagnarnas befintliga skick, vilka större händelser och reparationer varje vagn haft under sin livstid och prioriterat att underhålla de vagnar som bedöms kunna rulla trafiksäkert fram till 2026, säger Arvid Holm, fordonsspecialist på Fordonsförvaltningen, i ett pressmeddelande.

I oktober skickas den första av totalt 20 vagnar till Västerås för rostlagning. Alla vagnarna beräknas vara klara om 12 månader.

Uppfylla behovet av spårvagnar

Även hemma i Göteborg arbetas det för att putsa upp de gamla trotjänarna. I verkstäderna på Majornadepån och Rantorget åtgärdas el- och luftsystemet och komponenter renoveras.

– Vi gör detta större underhåll både för att M29:orna ska få ett bättre och värdigare slut än M28:orna, men framförallt för att ta höjd tills att M34:orna är på plats så att vi kan uppfylla behovet av spårvagnar som behövs ute i trafiken, säger Arvid Holm.

Läs också