Direkt till innehåll

De äldsta spårvagnarna tagna ur trafik – för gott

De äldsta spårvagnarna, M28, har rullat på Göteborgs gator för sista gången – orsaken är rostskador. Bristen på vagnar kommer att påverka trafiken en längre tid.

Vid en besiktning av spårvagnarna av typen M28 upptäcktes problem med rost och därför togs samtliga 48 spårvagnar – av totalt 255 – ur trafik för gott under torsdagen den 28 oktober.

Brist på vagnar

På grund av bristen på spårvagnar kommer linje 14, förstärkningslinjen mellan Wieselgrensplatsen och Kortedala, att dras in helt.

– Vi behöver planera om trafiken och kommer köra fler enkelvagnar under en period. Vi tar hänsyn till hur resandet ser ut när vi lägger planeringen och kommer göra allt vi kan för att resenärerna ska påverkas så lite som möjligt, säger Niclas Olsson, affärschef för spårvagnstrafiken på Västtrafik, i ett pressmeddelande.

Spårvagnslinje 13 kommer att fortsätta köra mellan centrum och Saltholmen, men återgår inte till sin ordinarie linjesträckning som planerat i december.

Ökad leveranstakt av nya vagnar

Samtidigt ökar leveranstakten av de nya spårvagnarna, M33, som tar fler resenärer än två sammankopplade vagnar av M28. Nästa leverans kommer under november, och därefter anländer två nya vagnar varje månad. Västtrafik har köpt in 40 stycken M33, och 40 stycken M34, den längre versionen.

Spårvagnstrafiken kommer att påverkas av bristen på vagnar fram till nästa höst.

Västtrafiks information om spårvagnarna som tagits ur bruk.

Läs också