Direkt till innehåll

Du har väl inte glömt bakljusen?

Sedan 2011 är det tillåtet att köra bil med släckta bakljus på dagtid. Men en del förare missar att ställa om ljusen manuellt vid till exempel dimma och regn – något som kan bli både farligt och dyrt.

Att din bil har rätt belysning är livsviktigt, både för dig och dina medtrafikanter. Sedan 2011 är det tillåtet att köra med endast framljus tända så länge det är dagsljus och god sikt. Men när du kör bil i mörker eller i sämre ljusförhållanden ska bilen däremot ha halvljus och tända lyktor baktill. Ändå är det inte ovanligt att man i till exempel dimma eller skymning kommer ikapp bilar med släckta bakljus.

Baklyktor kan tändas manuellt

Som förare är det nämligen lätt att missa att du själv kan behöva slå på baklyktorna manuellt om du till exempel kör med varselljus eller så kallad DRL (daytime running lights). Att alla bilförare inte har full koll på hur sin bils belysning fungerar har uppmärksammats både av Riksförbundet M Sverige och VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut). Enligt en ny rapport från VTI kör majoriteten av bilförare i Sverige runt med släckta bakljus dagtid samtidigt som de flesta av bilförarna tror att de är tända. Rapporten visar också att trafiksäkerheten ökar markant om bakljusen är tända även dagtid.

Har bilen rätt belysning?

Det bästa sättet att försäkra sig om att bilen har rätt belysning är att alltid låta bilens ljusreglage vara inställt på halvljus-läge. I många moderna bilar finns auto-läge där ljussensorer styr belysningen automatiskt när ljusförhållandena ändras. Men det är viktigt att kontrollera att autofunktionen reagerar som den ska, inte bara vid mörker, utan även vid regn, snö och dimma.

  • Fordon får bara visa vitt eller gult ljus framåt. I dagsljus ska du använda halvljus men du får även använda annat ljus (till exempel varsellykta eller dimljus – dock inte samtidigt som halvljus).
  • Fordon ska visa rött ljus bakåt. Vitt ljus bakåt får bara användas vid backning eller vid arbete som kräver sådan belysning.
  • Halvljus och baklyktor ska vara tända när du kör i mörker, gryning, skymning eller väder som påverkar sikten, till exempel regn, dimma och snöfall. Att köra med släckta baklyktor i dessa omständigheter kan ge böter om upp till 3 000 kronor.

 

Här hittar du mer information om detta:

Transportstyrelsen – Fordonsbeslysning

VTI – Tända bakljus även dagtid ökar trafiksäkerheten

Riksförbundet M Sverige – Släckta bakljus en trafikfara

 

Läs också