Hallå där, Fredd Larsson!

Hallå där, Fredd Larsson – Trafikverkets projektledare för beläggningsarbeten i Göteborgsområdet. Hur är läget vad gäller era arbeten på de stora vägarna i sommar?

– Just nu har vi ett större arbete som pågår mellan Kallebäcksmotet och Delsjömotet och som är klart i vecka 28, det vill säga i mitten av juli. Vi arbetar också vid Kastenhofsmotet i Lerum där vi är nästan klara. Sedan gör vi ett sommaruppehåll från den 19 juli till den 8 augusti, eftersom vi inte vill störa den mest intensiva semestertrafiken.

Och efter semesteruppehållet, vad händer då?

– I mitten av augusti ungefär inleds ett arbete på E6 mellan Ödsmål och Ljungskile som kommer att pågå ganska länge, troligen i upp till åtta veckor. Kort därefter ska vi också arbeta på E6 mellan Tingstadsmotet och Backadalsmotet. Utöver det ska vi bland annat mot slutet av augusti arbeta vid själva Kallebäcksmotet i ett par veckor, plus att vi mot slutet av sommaren ska börja arbeta på E45 mellan Lödöse och Alvhem.

Handlar det om normala underhållsarbeten eller något mer akut?

– Det är normalt underhåll som till stor del går ut på att åtgärda sådant som varit eftersatt sedan en längre tid tillbaka. Detta handlar också om stora arbeten där vi åtgärdar hela vägen med samtliga körfält, och där vi sedan inte ska behöva återvända på 10-15 år beroende på hur hårt trafikerad vägen är.

Man ser er bara ute på vägarna under sommarhalvåret, vad beror det på?

– Helt enkelt för att man inte kan lägga asfalt när det är regnigt eller alltför låga temperaturer. Därför kan vi bara vara ute och arbeta på vägarna från slutet av april till månadsskiftet september-oktober. Sedan händer det förstås att vi ibland måste ställa in ett planerat arbete med kort varsel om det exempelvis börjar regna, även om det inte är jättevanligt.

Hur påverkas trafikanterna av era arbeten?

– Förhoppningsvis så lite som möjligt, eftersom vi framförallt arbetar på nätterna. Mellan Kallebäcksmotet och Delsjömotet arbetar vi exempelvis bara mellan klockan 22 och 05, vilket egentligen är ett väldigt snävt fönster för så här stora och viktiga jobb. När vi sedan väl startar ett arbete på kvällen stänger vi i 90 procent av alla fall av den sträcka vi ska arbeta på, och så leder vi över trafiken i motsatt körriktning. Då får vi en stabil och tydlig trafiklösning som innebär minsta möjliga påverkan, plus att det är säkrast för våra arbetare.

Och då sänker ni förstås hastigheten förbi arbetet?

– Ja, precis. På en vägsträcka där det i vanliga fall är 110 km/h sänker vi hastigheten till 70 km/h.

Följer trafikanterna hastigheten?

– Vi har såpass tydlig skyltning att det är ganska bra efterlevnad kvälls- och nattetid, även om det förstås kan bli bättre. Framförallt är det viktigt att hålla rätt hastighet när man ser att vi är på väg att påbörja eller avsluta ett arbete, eftersom det är extra viktigt med säkerheten för vår personal just då. Sedan kanske inte trafikanterna är lika bra på att hålla rätt hastighet på dagtid, när vi inte är på plats och arbetar – trots vår skyltning.

Hur då menar du?

– Ett beläggningsarbete består ju av många delar, där vi enkelt uttryckt inleder med att justera och ”utjämna” vägbanan via scanning och digital projektering. Sedan gör vi så kallad fräsning av vägbanan. Detta sker på natten, och efter fräsning måste det gå några dagar innan vägen kan asfalteras. Då är vägen öppen och körbar, men den kan lätt släppa ifrån sig stenar.

Risk för stenskott, med andra ord…?

– Precis. När vi har utfört fräsning och inväntar asfaltering så skyltar vi tydligt att det är sänkt hastighet och omkörningsförbud som gäller, men tyvärr följer inte alla detta och det är förstås inte bra. Visserligen högtryckstvättar vi varje väg innan öppning och även efter morgontrafiken för att minimera risken för stenskott, men det kan som sagt ändå lossa stenar. Som trafikant är det framförallt viktigt att inte köra om, eftersom den som blir omkörd riskerar att bli träffad av stenar.

Är det något mer du vill hälsa till trafikanterna som passerar beläggningsarbeten?

– Ja, ibland måste vi arbeta på sträckor där det finns på- och avfarter. Om det då är en på- eller avfart som just du tänkt använda är det bra om du håller kollen på hur vi skyltar, så att du följer rätt omledningsväg. Sedan vill jag verkligen passa på att flagga för att nylagd asfalt kan vara hal om det är regnigt eller fuktigt ute. Var därför observant om du ser någon skylt som varnar för slirig vägbana och se till att hålla rätt hastighet.

Läs också