Direkt till innehåll

Se upp för halka!

Nu sjunker temperaturen och det finns risk för halka. Trafik Göteborg tipsar om hur du bäst förbereder dig när det blir halt på vägarna.

Så här års kan det vara bra att ha extra koll på vädret innan du ger dig ut i trafiken. Inte minst för att du kan behöva lägga tid på att skrapa bilrutorna på morgonen. Efter en kall natt ökar risken för halka, särskilt på mindre vägar som kan vara fuktiga eller hala innan de blivit uppkörda för dagen. Det kan därför vara klokt att redan dagen innan se över vägvädret.

Vägväder direkt i kartan

Ett bra sätt att få koll på rådande väglagsinformation är att använda dig av tjänsten vägväder på Trafiken.nu – både på webben och i appen – och på Trafikverkets hemsida.

Vägväder presenteras i respektive tjänst direkt i kartan med aktuell temperatur och nederbörd vid olika geografiska platser. Olika väderstationer visas som en molnsymbol i kartan som ger aktuell information om: nederbörd, vindstyrka/riktning, temperatur i luft och vägyta samt väglagsbilder från olika kameror på just den platsen du är intresserad av.

På Trafiken.nu får du information om vägvädret i Västra Götalandsregionen och på Trafikverkets hemsida kan du se vägväder för hela Sverige, vilket kan varar bra att veta om du planerar en längre bilresa.

Olika typer av halka

När temperaturen sjunker och solen inte värmer vägbana lika lätt finns det risk för halka. Det finns dessutom olika typer av halka att vara uppmärksam på. Vi reder ut begreppen med uppgifter hämtade från SMHI.

Blixthalka

Denna typ av halka kallas också för fryshalka, svart halka eller svart is och orsakas oftast av underkylt regn, duggregn eller regn som fryser när det når avkyld mark. Det islager som då bildas kan många gånger vara nästan omöjligt att se – och kommer blixtsnabbt. När du hör en varning om detta är det klokt att vara extra vaksam i din körning. Broar, skuggiga skogspartier och vägar längs öppet vatten är särskilt utsatta ställen för denna typ av halka.

Frosthalka

Enligt SMHI innebär detta att en vägbana är täckt av frost, men inte snö. Frosthalka bildas på snöfria vägar då luftens fukt fryser på vägbanan. Frosthalka är vanligast i gryningen och tidigt på morgonen efter en kall och klar natt.

SMHI uppger också att det finns en variation på frosthalka när det är dimma och dimdropparna fryser på vägen vid minusgrader; det uppstår då något som innebär “dimma som ger frostavlagringar”.

Fläckvis halka

Fläckvis halka beror enligt SMHI ofta på att smältvatten fryser fläckvis nattetid. Rester av gammal is och packad snö kan också ge fläckvis halka. Snö i sig – även små mängder – kan givetvis också ge upphov till halka.

Snödrev

Snödrev är en benämning för gammal snö som driver ut på vägen, ibland i kombination med ny snö som faller från himlen.

Välj en säker väg

När du väljer färdväg så tänk på att försöka välja vägar som är mötesfria och har mitträcken. Var noga med att hålla avstånd, hålla hastighetsgränserna och anpassa hastigheten efter väglaget. Uppdaterar dig med aktuell trafikinformation och väglagsinformation innan du sätter dig i bilen. Genom att planera din resa kan du som bilist göra säkrare vägval och se till att trafiken flyter smidigt även under höst och vinter. Kör försiktigt!

Här hittar du realtidskartan på Trafiken.nu.
Här hittar du Trafikverkets karta.
Här hittar du SMHI:s information om trafikväder.

 

Läs också