Direkt till innehåll

Stor ökning av olyckor med elsparkcyklar

Sedan 2016 har antalet olyckor med elsparkcyklar ökat kraftigt – från ett 20-tal till omkring 1000 det senaste året. Det visar statistik från Transportstyrelsen.

På mindre än fem år har antalet olyckor med elsparkcyklar ökar dramatiskt, enligt statistik från Transportstyrelsen. 2016-2018 inträffade cirka 20 personskadeolyckor per år – i år är siffran uppe i omkring 1000 olyckor.

– Majoriteten av olyckorna med elsparkcyklar inträffar i storstäder och sker framför allt på kvällar och nätter under helger, säger Khabat Amin, statistiker på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.

Många unga drabbas

Den kraftiga ökningen kom framförallt 2019, då elsparkcykeln etablerades på marknaden. Förra året märktes ingen större förändring, vilket Transportstyrelsen tror är en effekt av coronapandemin. Till och med augusti i år har olyckorna med elsparkcykel ökat.

Omkring 40 procent av de omkomna eller skadade i olyckor med elsparkcykel är mellan 20 och 34 år.

– Det visar också att elsparkcykeln har blivit ett fordon som används i stadslivet av unga vuxna på ett inte helt trafiksäkert sätt, säger Khabat Amin.

Fördubbling av A-traktorolyckor

Transportstyrelsen har också kollat på olycksstatistiken för A-traktorer, mopedbilar, fyrhjulingar och snöskotrar. När det gäller A-traktorer har antalet olyckor nästan fördubblats från 2016 och fram till augusti i år. Under 2020 ändrade Transportstyrelsen reglerna och det blev enklare att bygga om en vanlig bil till en A-traktor. Sedan dess har registreringen av A-traktorer skjutit i höjden och så även antalet olyckor.

– Vi ser en markant ökning av antal olyckor med A-traktorer, särskilt under år 2020. Då ökar också antalet A-traktorer kraftigt. Här är det viktigt att notera att ökningen av olyckor följer ökningen av antalet A-traktorer i trafiken, säger Khabat Amin.

Transportstyrelsens pressmeddelande om olycksstatistiken.

Läs också